Delirul mistic este
delirul ce are ca tema centrala ideile delirante mistice sau religioase.
De la inceput, dorim sa separam semantic notiunea de delir – tulburare
de constienta cu modificarea starii de luciditate (din latinescul
delirium – aiurare) – de cea de idee deliranta (din latinescul de lira –
alaturi de brazda), prin care se intelege o tulburare de gandire
caracterizata printr-o idee sau un sistem de idei patologice ce au
urmatoarele trasaturi:
- Un mod eronat de judecata care domina gandirea bolnavului si ii modifica in sens patologic comportamentul;
- Impenetrabila la contraargumente logice, imposibil de confruntat in ciuda contradictiilor evidente cu realitatea;
- Incompatibila cu o atitudine critica, bolnavul fiind incapabil sa-i recunoasca esenta patologica.
O definitie mai simpla a ideii delirante
este aceea a unei idei in dezacord cu realitatea, dar in a carei
realitate crede bolnavul, impenetrabila la argumentele logicii formale
si care-i modifica conceptia despre lume, comportamentul si trairile.
Ideile delirante au si un aspect
afectiv, delirurile fiind sustinute de un suport afectiv si volitiv cu o
mare energie care le confera forta, intensitatea si durabilitatea,
vorbindu-se despre o grupare ideo-afectiva, ideile fiind insotite de o
mare incarcatura emotionala. In functie de continutul lor tematic,
ideile delirante pot fi impartite in idei de persecutie, hipocondriace,
de gelozie si erotomanice, de filiatie, de grandoare, de relatie, de
influenta, metafizice, de inventie, de reforma, mistice etc. Ideile
delirante nu apar izolate, ele avand tendinta de a se articula si
sistematiza, restructurand gandirea intr-un mod particular, realizand
diferite tipuri de deliruri, mai mult sau mai putin sistematizate, mai
mult sau mai putin bizare. Delirul modifica afectivitatea si perceptia
individului, angajand intregul psihism al acestuia.
In delirul mistic, bolnavul are
convingerea ca este purtatorul unei misiuni de ordin moral, religios,
spiritual. El este menit fie sa reinstaureze armonia si pacea in lume si
sa raspandeasca pacea si credinta, fie sa-i curete de pacate pe semenii
sai si sa indeparteze demonii. In tesatura delirului, de inspiratie
biblica, apar adeseori tulburari de perceptie de tipul halucinatiilor
vizuale sau auditive, in care bolnavul aude si vede ingeri, diavoli sau
sfinti si profeti.
Ca si in alte deliruri, debutul
delirului mistic este de cele mai multe ori insidios, progresiv, putand
dura saptamani, luni sau chiar ani. In faza predeliranta, bolnavul are
tendinta de a se izola, poate deveni suspicios, iritabil, preocupat
excesiv de semnificatia unor evenimente, gesturi, simboluri,
schimbandu-si treptat felul obisnuit de a trai pana atunci. Este
receptiv la orice ar putea sa-i serveasca drept argument pentru
sustinerea falselor sale credinte. Treptat, ajunge sa fie inabordabil in
fata unor explicatii logice. In debutul brusc, bolnavul are revelatia,
intuitia principalei sale idei delirante in jurul careia construieste
apoi delirul.
Delirul mistic poate aparea in orice tip
de psihoza. Il intalnim in schizofrenia paranoida, in care bolnavul are
tendinta de a se identifica cu Iisus sau chiar cu Dumnezeu. De cele mai
multe ori, bolnavul adopta modul de comportament, felul de a se imbraca
si de a vorbi al reprezentarii pe care o are despre sfinti. Ideile
mistice pot fi insotite de idei persecutorii, convingerea ca este
victima unui complot, idei de influenta in care bolnavul crede ca asupra
sa se exercita influenta exterioara a diavolului sau a lui Dumnezeu
care vorbeste prin gura lui, a fortelor oculte ale unor secte. Pot
aparea si idei delirante de transformare sau posesiune, in care bolnavul
are convingerea ca in propriul corp a intrat un duh, un demon sau un
inger. De asemenea, putem intalni delirul mistic in tulburarea afectiva
bipolara cunoscuta si ca psihoza maniaco-depresiva, fie in faza
depresiva – in episodul depresiv major, cu elemente psihotice,
melancoliforme, fie in episodul maniacal, expansiv, unde este trait ca o
stare de exaltare. In depresia majora cu elemente psihotice, ideile
delirante se pot insoti de idei de ruina si de idei de inutilitate,
nedemnitate si umilinta, bolnavul considerandu-se nevrednic de dragostea
lui Dumnezeu sau a semenilor sai, refuzand sa primeasca orice fel de
ajutor, atentie sau compasiune. Pe de alta parte, in episodul maniacal,
alaturi de delirul mistic, apare de cele mai multe ori un delir de
grandoare si omnipotenta. Bolnavul are convingerea ca este o persoana
insemnata care porunceste celorlati, ii pastoreste. Delirul mistic se
poate manifesta si in psihozele din epilepsie (in special din epilepsia
temporala), in care pot aparea viziuni, senzatii sublime insotite de o
lumina stralucitoare (denumita de William James fotism sau ceea ce
neurologii de azi considera a fi aura vizuala).
Trebuie tinut cont ca de-a lungul
istoriei conceptul de boala psihica nu l-a acoperit pe cel de nebunie,
iar implicatiile pe care termenul l-a avut in viata de zi cu zi a
individului sunt complexe si relativ greu de delimitat. Se poate afirma,
mai ales din perspectiva antropologica, ca boala nu are validitate si
valoare decat in interiorul unei culturi ce o recunoaste ca atare.
Potrivit acestei abordari, asupra perceptiei bolii intervine timpul
istoric. Acum 100 de ani indivizii cu o viata religioasa considerata
iesita din comun erau diagnosticati ca isterici, in urma cu 50 de ani,
ca schizofrenici, in ultimii ani, ca bipolari sau borderline.
Ceea ce denumim astazi, conform
criteriilor din DSM IV, tulburare afectiva bipolara era descris fie ca
manie, fie ca melancolie. Psihoza disociativa era descrisa in spectrul
larg al isteriei, iar cei cu tulburari delirante paranoide erau numiti
fanatici. Fanaticii au descoperit un Adevar si protejeaza acest Adevar
printr-o logica distorsionata, impartind maniheist lumea in prieteni sau
dusmani. Ei devin uneori lideri carismatici si atrag adepti,
oferindu-le ca punct comun, cel mai adesea, o teorie a conspiratiei care
se constituie in pericol comun. Fanaticii religiosi sunt rareori
considerati sfinti, deoarece caracteristicile lor paranoide de
suspiciune, neincredere si iritabilitate nu se potrivesc cu virtutile
crestine ale caritatii si umilintei. Istericii, in schimb, nu atrag la
fel de multi aderenti, desi sunt imitati de altii. Fiindca, in general,
nu au calitati de lider, pentru ca nu dezvolta teorii conspirationiste,
pentru ca sunt mai putin convingatori si nu prea sunt luati in serios,
ei sunt mai putin periculosi din punct de vedere social. Daca marca
fanaticului este paranoia, marca istericului este sugestibilitatea, in
felul acesta putand usor intra si iesi din stari alterate de constiinta.
Istericul medieval avea viziuni, stigmate, era taumaturg si vizionar.
Daca exista motive pentru care misticii medievali si ascetii eroici pot
fi considerati isterici, acestea trebuie cautate in zona
sugestibilitatii, a exhibarii dramatice a afectelor si a tendintei catre
stari alterate de constiinta, zone in care misticismul si isteria se
pot suprapune.
Astazi, delirul mistic este din ce in ce
mai rar intalnit. Delirurile sunt din ce in ce mai centrate in jurul
unor idei delirante cu teme precum conspiratii politice, iradiere,
furtul gandirii prin televizor sau antene de telefonie, influentarea
comportamentului intr-un mod subliminal prin Internet, telefonie mobila
sau reclame. Chiar si moda rapirilor de extraterestrii este din ce in ce
mai depasita. Atunci cand el apare, trebuie distins de misticism.
Conform Dictionarului Explicativ al
Limbii Romane, misticismul este credinta in existenta unor forte
supranaturale si posibilitatea omului de a comunica direct cu aceste
forte (prin revelatie, intuitie, extaz). Este o definitie simplista care
nu surprinde natura misticului si misticismului. Misticismul se refera
de obicei la un mod de viata atasat stradaniei de a atinge o experienta
directa si personala cu divinitatea. In mistica crestina medievala,
misticul este o persoana care cauta prezenta imediata sau unirea cu
Dumnezeu, iar o experienta mistica este experienta transcendenta a
existentei in prezenta lui Dumnezeu intr-un mod care difera de
experienta comuna a gandului indreptat catre Dumnezeu sau a rugii
inchinate lui Dumnezeu. Psihiatria si psihologia traditionala au fost
intotdeauna tentate sa considere ca misticismul si ascetismul eroic sunt
manifestari ale vreunei boli psihice, fara sa conteze natura acestei
boli in sine, entuziasmul religios excesiv fiind diagnosticat in functie
de tendintele in voga ale momentului. Cu putine exceptii, majoritatea
psihanalistilor tind sa fie, daca nu anti-mistici, cel putin
non-mistici, legand misticismul de perceperea unor structuri sau procese
psihice mai profunde de Eul constient. Freud nota: Misticismul este
perceperea obscura a Sinelui de catre Eu. Se vorbeste in psihanaliza
despre trairea mistica referindu-se la sentimentul oceanic pe care-l da
timpuriu fuziunea fat-mama. Psihanaliza este aliata stiintei, prea
sofisticata pentru a fi mistica. Impreuna cu psihiatria este capabila sa
demonteze experienta mistica.
Din punctul de vedere al psihiatriei, o
parte dintre mistici sau sfinti ar putea fi usor catalogati ca bolnavi
psihici. De altfel, acesta nu este un punct de vedere modern. Nebunia si
crestinismul merg mana in mana, cel putin din punctul de vedere al
filozofilor greci si romani ai primelor secole crestine. Principalele
scrieri ale crestinatatii au fost studiate cu mirare de mari filozofi
din Imperiu Roman: a invia un corp parasit de suflet o data cu trecerea
in nefiinta era o adevarata nebunie pentru filozofii greci si romani. Ca
atare, invierea din morti din Noul Testament era inteleasa ca o inviere
a corpului. Si acesta este doar unul din motivele pentru care filozofii
gaseau crestinismul drept nebunesc; si alte credinte crestine, mai ales
cele referitoare la extaz, erau asemanate cu termenul de mania din
opera platonica.
Crestinii erau considerati nebuni,
prosti si idioti, iar la aceste acuzatii ei raspundeau ca este normal sa
fii condamnat de standardele ostile ale unei vieti tranzitorii. Pavel
nu doar arata faptul ca adevarurile crestine pot parea multora drept o
dovada de nebunie, el merge mai departe: crestinismul este nebunesc in
adevaratul sens al cuvantului. Este nebunia lui Dumnezeu (to morwn tou
qeou). Parintii Bisericii au interpretat aceste spuse in intelesul lor
direct: Dumnezeu dorind sa salveze lumea cu intelepciunea sa, a decis sa
o salveze printr-un act de nebunie divina. Actul nebunesc a lui
Dumnezeu a fost crucificarea singurului sau fiu.
Crestinii actioneaza straniu, dar in
acord cu aceasta nebunie divina: se implica excesiv in acte de caritate,
traiesc stari de transa si de extaz, au experiente vizionare si
mistice. Crestinismul se raspandeste in intregul Imperiu Roman si o data
cu el si practicile religioase extatice (incluzand si extazul
caritabil). Principala sursa din scrierile platonice referitoare la
nebunia divina este in invataturile lui Socrate din Phaidros. Socrate nu
considera ca mania este un lucru rau; sanatatea este intr-adevar de
dorit, dar numai pana la un punct, cea mai de pret binecuvantare fiind
mania divina, dar a zeilor. Aceasta manie acopera patru aspecte:
profetia, revelatiile si initierile mistice, inspiratia poetica si
nebunia iubirii reciproce.
Asadar, unde se termina misticismul si
de unde incepe delirul mistic? Persoanele profund religioase traiesc si
actioneaza pornind de la premisa ca exista o paralela stransa intre
transcendent si realitatea materiala si ca acest transcendent poate
interactiona – si o face – cu lumea materiala pe care se bazeaza
notiunile generale de cauzalitate. Daca aplicam criteriile ce guverneaza
realitatea fizica transcendentalului, orice persoana care crede pare sa
se inscrie in sfera psihopatologiei. Judecarea starii de sanatate
psihica se bazeaza de multe ori pe modul in care experientele mistice
par sa modifice persoana care le experimenteaza in bine. Atunci cand
functionalitatea socio-profesionala si familiala este afectata,
psihiatrul este antrenat sa priveasca aceste fenomene ca patologice.
Jackson si Fulford au incercat sa examineze prezenta fenomenelor
psihotice in contextul experientelor religioase si au ajuns la concluzia
ca halucinatiile si credintele religioase neobisnuite pot aparea in
forma unor experiente spirituale benigne ce nu pot fi intelese sau
diagnosticate in mod traditional.
Omul secolului XXI are de intampinat un
obstacol major in calea intelegerii misticismului: faptul ca nu exista
un model de acceptare a unui tip de ascetism sanatos si constructiv si a
exprimarii intens afective a uniunii cu Dumnezeu, adica tocmai a
componentelor proeminente ale spiritualitatii medievale. Modelul, atat
cel secular, cat si cel religios, pe care il avem azi pentru ascetismul
eroic este in primul rand unul medical, care priveste actiunile
autoagresive drept semn al bolii psihice. Durerea este ceva care trebuie
evitat, nu cautat, care nu are nici un fel de efect mantuitor. Pe de
alta parte, viziunea occidentala asupra misticismului si a
spiritualitatii in general a fost puternic influentata de modele
orientale care accentueaza tehnici meditative si contemplative
linistite, ce au facut din misticism ceva respectabil si chiar la moda.
Totusi, orice model mistic cu ton puternic emotional continua sa fie
categorisit ca exagerat, psihopatologic.
Cat de departe se poate intinde
conceptul de normalitate pentru a putea include comportamentele de
ascetism eroic? Contextul in care apare cautarea unui ideal religios
trebuie sa ne faca foarte atenti in aplicarea categoriilor
psihopatologiei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu