Unde trasăm linia de separaţie între fiinţele cu minte şi cele fără
minte? Dacă există şi alte tipuri de minţi în afară de cel uman, cât de
diferite sunt ele faţă de acesta? Care au fost etapele apariţiei
conştiinţei?
Răspunsurile ce pot fi date acestor întrebări au consecinţe morale deosebite. Atribuind minte plantelor, ne angajăm automat într-o relaţie oarecum ciudată cu aceste fiinţe. În acţiunile noastre asupra lor vom purta o responsabilitate asemănătoare celei pe care o purtăm de obicei faţă de o altă persoană. Uciderea unui animal sau ruperea unei flori ar putea fi fapte care „contează" pentru acea floare sau acel animal şi nu numai pentru persoanele cărora le pasă de aceste vieţuitoare.
Răspunsurile ce pot fi date acestor întrebări au consecinţe morale deosebite. Atribuind minte plantelor, ne angajăm automat într-o relaţie oarecum ciudată cu aceste fiinţe. În acţiunile noastre asupra lor vom purta o responsabilitate asemănătoare celei pe care o purtăm de obicei faţă de o altă persoană. Uciderea unui animal sau ruperea unei flori ar putea fi fapte care „contează" pentru acea floare sau acel animal şi nu numai pentru persoanele cărora le pasă de aceste vieţuitoare.
Există minţi simple şi minţi
complexe. Drumul de la simplitate la complexitate poate fi înţeles
dintr-o perspectivă evoluţionistă. Momentele apariţiei în timp a noilor
elemente de complexitate nu pot fi dezvăluite, însă, privind acest drum
ca o linie dreaptă. Daniel Dennett încearcă o descriere sumară a acestui
proces – evoluţia de la macromoleculele auto-reproducătoare (ADN, ARN)
la sisteme nervoase autonome (sistemul metabolic, sistemul imunitar) şi
la sistemul nervos central – urmărind asemănări şi deosebiri între ce
considerăm a fi minţi simple şi minţi complexe.
Pentru a identifica acele lucruri care ar putea să aibă o viaţă mentală, se recurge la o metodă eficientă: adoptarea atitudinii intenţionale. Acestă metodă presupune tratarea fiecărei entităţi supuse studiului ca şi cum ar fi un agent raţional. Pentru a nu se crea confuzii în urma studierii subiectului, trebuie realizată o categorisire a variantelor de atitudini cât şi a variantelor de intenţionalitate. Astfel, avem atitudinea fizică (metoda prin care folosim ceea ce ştim despre legile fizice pentru a formula o prezicere) şi atitudinea proiectului (credem că un anumit aparat va funcţiona, deşi nu cunoaştem toate legile fizice specifice, care explică acea regularitate), precum şi intenţionalitatea intrinsecă (însuşirea gândurilor, dorinţelor noastre de a fi orientate spre ceva) şi intenţionalitatea derivată (exploatează intenţionalitatea intrinsecă; spre exemplu: semnele au sens atât timp cât fac parte dintr-nu sistem de reprezentări ancorat în minţile celor care le reprezintă).
Daniel Dennett
stabileşte, urmărind această metodă, o relaţie între intenţionalitatea
stărilor creierului si intenţionalitatea sistemului care le-a creat, cea
dintâi fiind bineînţeles derivată: "Ne tragem din roboţi şi suntem
alcătuiţi din roboţi, iar toată intenţionalitatea de care ne bucurăm
derivă din intenţionalitatea mai profundă a acestor miliarde de sisteme
intenţionale mai puţin rafinate"
Autorul nu pretinde în
acest text să ofere soluţiile finale ale problemelor de conţtiinţă şi
limbaj. Obiectivul său este de a pune în discuţie astfel de teme şi de a
formula întrebări cât mai pertinente şi adecvate, după cum mărturiseşte
în primele rânduri ale prefeţei: ”Sunt filosof, nu om de ştiinţă, iar
noi, filosofii, ne pricepem mai ales să punem întrebări şi nu să dăm
răspunsuri".
Apelând atât la descoperiri din domeniul
neuroştiinţei, cât şi la unele exemple filosofice, Daniel Dennett se
adresează în principal cititorilor nespecializaţi în ştiinţele
cognitive, dar dispuşi să înceapă o explorare a tipurilor mentale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu