......... si "temele pentru acasa"
Odata scolar, copilul incepe sa aiba propriile responsabilitati, mult
mai multe decat atunci cand se ducea la gradi. In primul rand, incepe sa
aiba responsabilitati in ceea ce priviste viitorul sau, in devenirea
sa ca adult. Printre responsabilitatile sale se afla si “temele pentru
acasa”.
Ca
principiu, acestea reprezinta o exersare a celor pe care copilul-elev
le invata in timpul orelor de curs, de data aceasta, activitatea fiind o
activitate independenta. In acest fel, se doreste ca rezultat final
consolidarea informatiilor achizitionate la cursuri, dar si dobandirea
abilitatilor necesare pentru satisfacerea unor sarcini, care presupun
reguli, utilizarea cunostiintelor si a altor instrumente ce vin sa il
sustina in satifacearea sarcinii (cautarea unor cuvinte in dictionare,
utilizarea calculatorului, inscrierea la biblioteca...). Din pacate,
temele au devenit un instrument de notare a competentelor copilului
/elev.
Practic, aceste exercitii se conditioneaza acordarea unui
calificativ, iar calificativul devine un scop in sine, uitandu-se scopul
real al “temelor pentru acasa”. Si pentru ca elevul sa obtine “foarte
bine”, parintele contribuie la pervertirea scopului temelor. De multe
ori, parintii satisfac sarcinile copiilor, in locul acestora. Sa nu
uitam ca acestea sunt sarcinile lor. Si responsabilitatile lor. Daca ni
se pare ca numarul sau cantitatea sarcinilor pe care trebuie sa si le
asume un copil-elev le are, parintele poate discuta cu
invatatorul/profesorul si sa isi exprime opinia sa. Dar totusi cum facem
sa il ajutam pe copil sa isi faca singur temele?Il putem indruma. Multi
copii au nevoie de ajutor atunci cand isi fac temele, dar este
important sa le fac in mod cat mai independent. Inainte de a se apuca de
teme, chiar inainte de a se concentra putin asupra acestora, copilul
aduce un argument:”dar nu stiu sa fac aceast exercitiu!”. Uneori este
posibil chiar sa nu stie sa il rezolve, insa este foarte important sa
discutam cu el despre acel exercitiu: ce anume il pune in dificultate, i
se pare ca seamana cu un alt exercitiu pe care l-au rezolvat in clasa,
cum crede el ca s-ar rezolva. Intrebarile ajutatoare il vor sustine pe
copil sa isi dezvolte gandirea logica si sa isi gaseasca repere pentru
rezolvarea exercitiului. Este important pentru el sa constate la final
ca a reusit singur sa isi faca temele singur.Puneti-i la indemana
mijloace de informare: dictionare, albume, acces la internet. Dar este
important sa invete sa le utilizeze. De aceea, atunci cand stati langa
el pentru a-l sustine la efectuarea temelor, utilizati voi insiva aceste
instrumente, chiar daca nu aveti nevoie de ele. “Trebuie sa faci o
compunere despre scanciob. Hai sa vedem ce inseamna cuvantul” si va
orientati spre dictionar, in mod fizic. “Cu ce litera incepe? Sa cautam
cuvantul la S”. In felul acesta, insotind cuvintele de actiuni,
instrumentalizati demersul in care trebuie sa intre copilul si il
ajutati foarte mult. Incet-incet, va prinde incredere in ceea ce stie si
in ceea ce poate face si va va solicita atunci cand are nevoie reala de
dumneavoastra. Insa nu este bine sa neglijati nici una dintre
solicitarile copilului. Poate nu are nevoie de ajutor la efectuarea
temelor, insa considera ca are nevoie de dumneavostra doar pentru...a
petrece mai mult timp impreuna sau pentru a va demonstra cat este de
inteligent, descurcaret.
Si nu uitati: temele sunt pentru el!Sunt sarcinile lui! Pentru
dezvoltarea lui! Si nu pentru umplerea carnetului cu “foarte bine”!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu