...... boli ale sufletului
Patimile fiind boli ale sufletului este nevoie sa
analizam modul cum se produc ele, simptomele ce le insotesc, si sa le
facem o descriere. Facultatile sufletului intorcandu-se de la Dumnezeu
inspre lumea sensibila, pentru a-si gasi placerea in aceasta fac sa se
nasca in om patimile. Ele nu fac parte din firea omului.
Iubirea de sine
Iubirea de sine este socotita de multi Parinti ca
izvorul tuturor relelor, maica tuturor patimilor, si in primul rand a
celor trei patimi primordiale, din care deriva toate celelalte: iubirea
de placere, iubirea de avere si iubirea de marire.
Lacomia pantecelui
Lacomia pantecelui poate fi definita ca o cautare a
placerii de a manca sau, altfel spus, ca o dorinta de a manca in vederea
placerii, ca o neinfranare a gurii si a pantecelui. Aceasta patima
capata doua forme principale: poate fi preocupata de calitatea
alimentelor, si atunci cauta mancaruri gustoase, fine, delicate, gatite
cu grija; sau cauta in primul rand cantitatea, si atunci are dorinta de a
manca mult.
Desfranarea
Desfranarea consta intr-o intrebuintare nelegiuita si
patologica a sexului. Multi dintre Parinti considera ca inainte de
cadere omul traia in feciorie, iar relatia sexuala este una din urmarile
caderii: "Spunem ca fecioria este de la inceput si ca dintru inceput a
fost sadita in firea oamenilor. Omul a fost plasmuit din pamant virgin.
Din Adam numai a fost facuta Eva. In paradis domnea fecioria.
Dumnezeiasca Scriptura spune ca atat Adam cat si Eva erau goi si nu se
rusinau. Cand insa au calcat porunca, au cunoscut ca erau goi si
rusinandu-se, si-au cusut lor invelitori. Si dupa calcarea poruncii,
cand au auzit: "Pamant esti si in pamant te vei intoarce", cand prin
calcarea poruncii a intrat moartea in lume, atunci a cunoscut Adam pe
Eva, femeia lui si a zamislit si a nascuf. Aceeasi parere o impartasesc
si sfintii Ioan Gura de Aur si Maxim Marturisitorul.
Abuz este atunci cand omul uzeaza de sexul sau avand in vedere numai
placerea, atunci cand isi face din placere un scop in acest domeniu. O
asemenea intelegere a legaturii sexuale este patima, din mai multe
puncte de vedere. Intai de toate pentru ca este negata una dintre
finalitatile principale ale relatiei sexuale: procreerea.
In cadrul casatoriei desfraul nu consta in folosirea sexului, ci intr-o
practicare a lui abuziva sau perversa. Notiunea de abuz intalnita adesea
in invatatura Parintilor, n-are un inteles cantitativ ci calitativ:
intr-o practicare nefireasca si fara finalitate. Bineinteles ca
desfranare este relatia cu o persoana straina, a unuia dintre soti, sau a
tinerilor inaintea casatoriei.
Iubirea de arginti si lacomia de avere
Iubirea de arginti si lacomia de avere definesc in
general atasamentul fata de bani si dorinta nesabuita de a aduna bunuri
materiale. Chiar daca cele doua reprezinta nuante diferite, totusi pot
fi studiate impreuna pentru ca amandoua presupun un atasament patimas
fata de bunurile materiale, pe de o parte, iar pe de alta parte pentru
ca de obicei le gasim impreunate, una implicand-o pe cealalta.
Mania
Mania este patima care izvoraste din facultatea
irascibila a sufletului si cuprinde toate manifestarile patologice ale
agresivitatii. "Mocnind aceasta tainuit in inima voastra si orbind cu
tulburari intunecate ochii inimii nu putem dobandi puterea de a deosebi
cele ce ne sunt de folos, nici patrunderea cunostintei duhovnicesti.
Puterea irascibila o are omul de la creatie si face parte din fiinta
lui. Ea avea drept scop sa-i termita omului sa lupte impotriva ispitelor
si a ispititorului, pentru a evita pacatul. Dar, dupa caderea in pacat,
omul a deturnat aceasta finalitate si in loc sa-si utilizeze puterea
irascibila in lupta cu raul, deturnat-o in lupta cu aproapele, a ajuns
sa foloseasca aceasta putere impotriva firii, ajungand la manie, sub
diversele ei forme, mania este o patima si pentru ca maniosul vede in
semenul sau un obiect.
Intristarea
Intristarea este o patima care intuneca sufletul si
nu-i permite sa aiba nici o vedere duhovniceasca, oprindu-l de la orice
lucrare buna. Omul cuprins de intristare peste masura nu se mai poate
ruga, nu poate face lectura duhovniceasca, n-are rabdare cu semenii,
este irascibil, n-are ravna sa mai faca nimic.
"Precum molia roade haina si cariul lemnul, asa
intristarea intuneca sufletul omului." Duhul intristarii impinge
sufletul la deznadejde.
In conditia sa paradisiaca omul nu cunostea
tristetea. Aceasta a aparut in urma greselii lui Adam si este legata de
conditia umana datorita caderii. Ea, deci, nu facea parte din firea
fundamentala a omului. In acelasi timp trebuie sa spunem ca tristetea nu
este in mod mecanic o patima rea. Parintii ne spun ca sunt si patimi
"firesti si neprihanite" pe care le mai numim afecte, care au fost
integrate naturii umane dupa cadere, dar care nu sunt rele.
Acedia
Acedia este vecina cu intristarea, in asa masura
incat unii Parinti, ca Sfantul Grigorie cel Mare le unesc. In rasarit
insa au fost tratate separat. Termenul grecesc este tradus prin acedia,
desi e greu de a-i face o traducere simpla si completa: cuvantul
"plictiseala", prin care adesea este redat, nu exprima decat o parte din
realitatea complexa pe care o exprima.
Acedia este o stare de lene si de intunecare
sufleteasca, dar si o stare de dezgust, de aversiune, de oboseala, de
abatere, de descurajare, de melancolie, de depresiune, de nepasare, de
toropeala, de somnolenta, de apasare sufleteasca si trupeasca. Acedia il
poate face pe om sa doarma chiar daca nu-i, in mod real, obosit. Acedia
cuprinde in sine o stare generala de nemultumire.
In aceasta stare omul nu mai are chef sa faca nimic.
Aceasta stare "vecina cu tristetea, spune Sfantul Ioan Casian, si
incercata mai ales de cei insingurati, este un vrajmas mai inversunat,
obisnuit celor ce traiesc in pustiu".
Frica
Frica este socotita de catre Parinti si ea patima, ca
de altfel si alte stari apropiate ei, cum ar fi teama, spaima, groaza,
dar si ingrijorarea, nelinistea, disperarea. in general frica ia nastere
atunci cand esti amenintat de o suferinta, sau esti pus in situatia de a
pierde un lucru sau o stare la care tii si de care esti atasat.
Frica poate fi in acelasi timp si o virtute. Astfel
este o virtute frica sadita in firea omului de a nu-si pierde sufletul
si trupul, de a nu-si pierde viata, de a se impotrivi fortelor care
incearca sa o ruineze si sa o duca in nefiinta.
"Este o teama fireasca atunci cand sufletul nu vrea
sa se desparta de trup, din pricina dragostei naturale si familiaritatii
puse in el de la inceput de creator, in virtutea careia, in chip
firesc, se teme, agonizeaza si evita moartea."
Un al doilea mod sublim al fricii este "frica de
Dumnezeu", care pe treapta sa inferioara te face sa te inflori
gandindu-te ca pentru pacate te poate pedepsi Dumnezeu iar pe treapta
superioara ai teama de a nu-L pierde pe Dumnezeu, de a nu fi despartit
de Dumnezeu. Adam, inainte de cadere, avea aceasta frica virtuoasa, sub
amandoua aspectele, fiind unul dintre mijloacele pe care omul le primise
ca ajutor pentru a nu incalca poruncile lui Dumnezeu. In acest sens va
scrie si Solomon ca "frica de Dumnezeu este inceputul intelepciunii"
(Pilde 1, 7).
Frica, ca si patima, este o consecinta a pacatului.
Ea se manifesta intotdeauna ca o repulsie in fata a ceea ce ti-ar putea
curma existenta, dar nu existenta in Dumnezeu, ci existenta in starea
cazuta, care este coplesita de iubirea de sine. Aceasta patima scoate in
evidenta un atasament grozav fata de lumea trecatoare si de poftele ei.
Ca si celelalte, patimi, frica este o boala pentru ca insumeaza o
multime de tulburari si naste o sumedenie de pacate. Ea este favorizata
de catre alte patimi, in primul rand fiind legata de mandrie.
"Cel ce nu-si cunoaste slabiciunea sa, spune Sf.
Isaac Sirul, e lipsit de smerenie. Iar cel lipsit de smerenie e lipsit
si de desavarsire. Si cel lipsit de aceasta e pururea infricat". Iar
Sfantul Ioan Scararul adauga: "Sufletul mandru este robit fricii lase,
pentru ca se bizuiepe sine si se teme de zgomotele lucrurilor si de
umbre."
In general spus, frica se naste, dintr-o stare de
pacatosenie: "necaz si stramtorare peste sufletul oricarui om care
savarseste raul" (Romani 8, 9). Ea este legata si de lucrarea dracilor:
ei o starnesc, profita de existenta ei ca de o stare. favorabila
actiunii lor; ei au in frica pacatoasa un aliat.
Invidia
Invidia este una dintre patimile "nenorocite", dupa spusa Sfantului Vasile cel Mare,
care raneste putin pe ceilalti, si foarte mult pe cel ce o are. Ea se
manifesta printr-o parere de rau fata de binele si fericirea aproapelui
si printr-o bucurie fata de necazurile lui. Ea devine foarte grava,
pacat impotriva Duhului Sfant, atunci cand il pizmuim pe aproapele pentru viata lui duhovniceasca, pentru inaintarea lui in virtute.
Cauza principala a invidiei este mandria. Iar din ea
se nasc multe alte patimi: ura fata de aproapele, vorbirea de rau,
defaimarea, ocara, inselaciunea, uciderea, etc. Din aceasta legatura
blestemata se poate iesi numai recastigandu-ne comuniunea intru dragoste
cu semenii nostri.
Mandria este patima cea mai urata de Dumnezeu si cu
ea incheiem aceasta analiza a gandurilor rautatii, a caror numar variaza
de la un Parinte la altul, in functie de criteriile dupa care le
imparte.
Adevarul insa, care iese clar in evidenta la toti,
este acela ca pacatul este o boala pentru suflet si pentru trup, ducand
la consecinta fatala: ruperea comuniunii cu Dumnezeu si cu oamenii.
Mandria
Mandria este foarte apropiata de slava desarta, in
asa masura incat multi Parinti nici nu le separa; si in loc de opt
pacate de capetenie, sau ganduri ale rautatii, apar numai sapte. Cei ce
analizeaza subtilitatea inlantuirii patimilor, vad ca mandria apare ca o
urmare a slavei desarte. "Ele au numai atata deosebire intre ele, spune
Sfantul Ioan Scararul, cata are pruncul prin fire fata de barbat si
graul fata de paine. Caci primul e inceputul, iar al doilea sfarsitur".
Acelasi lucru il afirma si Sfantul Ioan Casian: "cresterea uneia aduce
aparitia celeilalte".
Dintr-un alt punct de vedere, cand este vorba de o
ierarhizare a patimilor, mandria apare pe primul loc, dand apoi nastere
slavei desarte si multor alte pacate. "Acest monstru foarte crud si mai
mare decat toate pacatele de mai inainte, ii pierde cu o muscatura
cumplita indeosebi pe cei desavarsiti si ajunsi aproape de ultima
treapta a virtutilor".
Mandria, ca si slava desarta, comporta doua forme de
manifestare: una fata de oameni, iar cealalta fata de Dumnezeu. "Doua
sunt felurile trufiei, una care ii asalteaza pe monahii duhului si pe
cei mai ridicati, iar alta care pune stapanire chiar pe incepatori, inca
legati de carne. Si desi pe ambele semetia le ridica atat impotriva lui
Dumnezeu, cat si a oamenilor, totusi | cea dintai se refera cu
deosebire la Dumnezeu, iar cealalta ii priveste mai propriu pe oameni".
Prima forma a mandriei sta in aceea ca omul se
considera superior semenilor sau macar unora dintre ei. Daca i se pare
ca inca n-are aceasta superioritate, o cauta. In orice caz omul mandru
cauta sa se inalte, cu motive sau fara. Iar inaltandu-se se
autoevalueaza si se admira pe sine, se felicita si se lauda. Aceasta
atitudine este prezenta si atunci cand este vorba de slava desarta,
numai ca in cazul mandriei omul asteapta si laudele si aprecierile
celorlalti. Omul mandru, inaltandu-se, cauta sa-i injoseasca pe semenii
sai. ii priveste de sus, ii pizmuieste si merge pana acolo incat ii
dispretuieste total, ca si cum n-ar exista.
Mandria il determina pe om sa se compare cu semenii
sai si afirmandu-si superioritatea, raportandu-se la ei, se crede
esentialmente diferit de acestia: "Dumnezeule iti multumesc ca nu sunt
ca ceilalti oameni, rapitori, nedrepti, adulteri." (Luca 18, 11).
Aceasta forma de mandrie se defineste printr-o seama
de atitudini. Omul cuprins de ea face parada de calitatile pe care le
are, ba se sforteaza sa para mai mult decat este in realitate. Este
arogant, infatuat, multumit de sine, plin de siguranta. Crede ca stie
totul, ca are ntotdeauna dreptate, se contrazice cu altii, are dorinta
de a-i invata pe altii si tendinta de a-i judeca. Mandrul este orb
atunci cand este vorba de greselile sale, refuza din principiu orice
critica, i-accepta sa fie povatuit si nu se supune nimanui.
Daca prima forma a mandriei il ridica pe om deasupra
semenilor sai, a doua il ridica pe om in raport cu Dumnezeu si-l
porneste impotriva Lui. In acest caz, mandria este o patima foarte
grava, mai rea decat oricare alta, pentru ca ea l-a facut pe Lucifef sa
cada si pe Adam sa iasa din rai. Patima acestei mandrii este un mare
tiran: "Si ca sa putem cunoaste puterea acestui atat de apasator tiran,
aflam ca ingerul acela, care pentru uimitoarea, lui stralucire si
frumusete a fost numit Lucifer, n-a fost alungat din cer pentru nici un
alt motiv decat acesta: ranit de sageata trufiei a cazut din acel
fericit si sublim lacas al ingerilor".
Mandria aceasta se manifesta ca o negare sau ca un
refuz al lui Dumnezeu, care poate uneori, ca si in cazul lui Lucifer, sa
ia forma unei razvratiri deschise. Ispita draceasca, mereu repetata, ii
sopteste; omului in acelasi chip ca lui Adam: "veti fi ca Dumnezeu"
(Facere, 3, 5).
Inchipuindu-si ca devine Dumnezeu, spune Sfantul Ioan
Gura de Aur, omul cade si din starea in care se gaseste. Omul ajuns in
aceasta stare de mandrie refuza sa-l considere pe Dumnezeu ca si creator
al naturii, ca si principiu al existentei sale si ca izvor al tuturor
bunurilor pe care le are, atribuindu-si toate acestea siesi.
"Cea dintai mandrie, spune Avva Dorotei, este cand
cineva dispretuieste pe fratele, cand il socoteste ca nefiind nimic si
pe sine ca fiind mai presus de el. Acesta de nu se va trezi repede si de
nu se va sargui sa scape de ea, vine incetul pe incetul si la a doua
mandrie, prin care se mandreste si impotriva lui Dumnezeu, si-si pune pe
seama ispravile savarsite, nu pe seama lui Dumnezeu".
Cele doua forme sub care se manifesta mandria, fiind
foarte bine conturate fiecare, totusi nu sunt separate si independente.
Sunt ca doua fete ale aceleiasi patimi, intotdeauna prezente in omul
cazut, uneori parandu-se ca este mai evidenta o forma, alteori
inlocuind-o cealalta.
Daca prima il pune pe om in conflict cu semenii, a
doua in conflict cu Dumnezeu, in realitate cel cuprins de mandrie se
impotriveste concomitent si lui Dumnezeu si semenului. "Daca zice
cineva: iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele sau il uraste, mincinos este!
Pentru ca cel ce nu iubeste pe fratele sau, pe care l-a vazut, pe
Dumnezeu, pe Care nu L-a vazut, nu poate sa-L iubeasca. Si aceasta
porunca avem de la El: cine iubeste pe Dumnezeu sa iubeasca si pe
fratele sau" (1 Ioan 4, 20-21).
Ne punem poate intrebarea in ce consta tragedia
acestei patimi? Ea consta intr-o pervertire a nazuintei fundamentale pe
care o are firea omeneasca: aceea de a urca inspre Dumnezeu, de a ajunge
asemenea cu El, de a se uni in final cu El in plenitudinea comuniunii
de dragoste si cunoastere. Aceasta urcare inspre Dumnezeu, pentru a
realiza asemanarea cu El prin cultivarea virtutilor rasadite in firea
omeneasca si prin conlucrarea cu harul Sfantului Duh, omul trebuia sa o
faca in Dumnezeu.
Sinergia dintre propriile sale fapte si harul
dumnezeiesc, sau altfel spus conlucrarea cu Dumnezeu, ii dau omului
posibilitatea urcusului duhovnicesc. Acest urcus trebuia sa-l strabata
in comuniune cu semenii sai, ba mai mult, sa integreze cosmosul intreg
in acest proces de induhovnicire. Ori, omul a pervertit aceasta nazuinta
fireasca, dorind sa devina, dupa promisiunea diavolului, "un dumnezeu
prin sine insusi, fara Dumnezeu si in afara lui Dumnezeu".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu